Spotify och den nya generationen
Sedan dess lansering 2008 har Spotify stadigt vuxit till att idag vara en av de allra största plattformarna för musik i världen. Spotify grundades i Sverige och är numera ett multinationellt företag med över 140 miljoner användare över hela världen. Genom att vara en av pionjärerna inom digitala musiktjänster som fungerar genom att strömma innehållet till sina konsumenter har Spotify kunnat hålla sig i toppskiktet sedan dess start.
Denna utveckling, att produkten i fråga (i detta fall musiken) strömmas till användaren, är inte musikbranschen ensamma om då det även finns inom filmindustrin med Netflix och genom Readly kan man läsa diverse tidningar och magasin.
Spotifys och dess funktioner
Spotify tillhandahåller många funktioner för både den sparsmakade lyssnaren samt den mer inbitne. Användaren kan skapa egna listor där de får lägga in vilken musik de vill och skräddarsy den så att det passar deras behov. Listorna kan delas med andra och Spotify själv bidrar också med att skapa listor och ge förslag på listor lyssnaren kan gilla. Den som lyssnar kan välja i vilken ordning musiken ska spelas och om man vill att låtarna ska spelas om igen.
För lyssnaren som vill upptäcka ny musik finns en inbyggd funktion som gör att man kan skapa en radiokanal av exempelvis en låt, artist eller skiva som sedan spelar upp liknande musik utifrån vad man valde. Det finns även en flik som heter Upptäck där anpassade förslag listas upp. Varje måndag skapas också en skräddarsydd spellista, kallad Discover Weekly, som är anpassad utifrån vad lyssnaren senaste veckan lyssnat på. 30 nya låtar som lyssnaren kanske inte hört förr läggs in i denna lista för att under en veckas tid kunna avnjutas.