Den interaktiva aspekten
Musik i spel fungerar till stor del som det gör i film förutom den interaktiva aspekten som gör att musiken påverkas beroende på hur spelaren agerar i spelet. Ett exempel är de klassiska Mario spelen som, om du tagit för lång tid på dig, börjar spela sin musik i ett högre tempo för att öka stressfaktorn hos spelaren samt för att markera att det inte är lång tid kvar. Andra exempel är att musik förändras när en viss akt är utförd i spelet. Om till exempel fiender dyker upp i ett spel så ändras musiken till att passa just det tillfället. Sedan när fienderna är besegrade så förändras, eller försvinner, musiken för att markera att man klarat av hindret. Det är denna typ av interaktivitet som skiljer sig mest från film. I övrigt så fungerar musiken på ungefär samma sätt genom att beskriva känslor och händelser med mera.
Idag finns även spel som efterliknar film mer och mer och därmed följer såklart musiken också med till viss del. I spel som The Last of Us från 2013 får spelaren bevittna långa filmiska sekvenser, så kallade cut-scenes, där musiken, precis som vid film, är direkt tonsatt till bilden. Sådana sekvenser fanns inte i de tidigaste tv-spelen och därmed var då musiken enbart reaktiv till spelarens ageranden.
Guitar Hero och Rock Band
År 2005 tog Guitar Hero världen med storm genom att låta spelaren inta rollen som en gitarrist och låta denne spela på en plastgitarr till tonerna av berömda låtar och artister. Det blev en stor framgång och beredde vägen för flera uppföljare samt konkurrenter. 2007 släpptes dess största konkurrent i och med Rock Band som tillät flera spelare att spela samtidigt och inkluderade flera instrument; trummor, sång och bas. Rock Band blev en stor hit och ledde till att även Guitar Hero följde i dess spår med att inkludera ett fullt band i spelform.
I nuläget (2018) är Activision, som ni hittar här, och Harmonix, på denna sida, aktuella med Guitar Hero Live och Rock Band 4 respektive.
För att ta konceptet ett steg till och närma sig verkligheten ännu mer så släpptes Rocksmith 2011 där gitarren i plats byttes ut mot en riktig gitarr och spelaren fick lära sig spela låtar på riktigt. Detta, tillsammans med sång i bland annat Rock Band och SIngstar, är det närmsta verkligheten musikspelen har kommit än.
Konserter i spelens tema
Ett årligen återkommande event är spelmusikkonserten Score framförs av Sveriges Radios Symfoniorkester där Orvar Säfström agerar som presentatör. Med en blandning av spelmusik från runt tre decennier finns något för alla som är intresserade av spel. Från klassiska Super Mario Bros teman till nyare alster från spel som Horizon Zero Dawn och The Last of Us. Ett exempel på en internationell konsert för spelmusik är Video Game Live som sedan 2005 framfört toner från spel.